Den Spanske Sportspresse – et overblik

Analyse
I den spanske sportsavis Marca’s udgave d. 24 september findes der en artikel der sammenligner læsertallene hos de 4 store daglige landsdækkende sportsaviser i Spanien: Marca, AS, Sport og Mundo Deportivo.
Marca og AS er begge fra Madrid mens Sport og Mundo Deportivo er fra Barcelona.

Salgstallene for august måned 2009 ser således ud:
Marca: 341.744
AS: 211.352
Sport: 116.971
Mundo Deportivo: 102.523
I forhold til år 2008.
Marca: 314.976 +26.768
AS: 212.442 -1.092
Om søndagen:
Marca: 415.949 (+46.339 i forhold til år 2008)
AS: 252.398 (+2.582 i forhold til år 2008)

Dette er antallet af solgte aviser i bladkiosker over hele Spanien. Imidlertid har OJD (Oficina de Justificacion de la Difucion) organisationen der måler mediatal i Spanien også kigget på antal læsere. Marca har således 2.767.000 daglige læsere af den trykte udgave af avisen. Dette svarer til at hver solgt avis bliver læst af 8 personer. Da mange spaniere læser sportsavisen under et dagligt besøg til en bar er det ikke usandsynligt at hver avis læses af forskellige personer.
Det er imidlertid bemærkelsesværdigt at salget af sportsaviserne i Spanien er steget så kraftigt på trods af økonomisk krise og på trods af generel krise indenfor avisbranchen. Aviserne i de fleste andre lande kan kun drømme om en sådan salgsfremgang og så solide salgstal generelt.
Marca har ganske vist en Internet udgave på marca.com der også er meget besøgt med over 3 millioner daglige besøgende. Men i Internet udgaven kommer der kun korte artikler og her bringes ikke de dybtgående analyser af kampene eller interviews med trænere eller spillere.
Desuden er der mange spaniere der aldrig nogensinde går på Internettet for at læse om sport. Mange af de over 3 millioner besøgende til Marca’s hjemmeside kommer givet vis fra Latin America hvor der også er en stor interesse for spansk fodbold – blandt andet givet de mange sydamerikanske spillere i La Liga – men fans i disse lande har ikke mulighed for at købe den trykte udgave. Altså på de nøjes med hvad der bliver serveret på nettet.
Det at gå på bar og læse sin avis til morgenkaffen eller om eftermiddagen og at se en fodboldkamp om aftenen er del af det sociale mønster. Det er der man mødes med venner og bekendte og ikke i hjemmet som i andre lande. Derfor holder man ikke op med at læse avis blot fordi der er noget der hedder Internettet fordi det handler ikke kun om at læse avisen det handler lige så meget om at socialisere med venner og bekendte.

Hvad skyldes det så at Marca fører kapløbet mellem de 4 sportsaviser så klart ?
En vigtig grund er at Marca er Real Madrid’s avis. Marca er tæt allieret med Real Madrid og er både Real Madrid’s talerør og giver også Real Madrid megen positiv omtale. AS er ligeledes pro Real Madrid men måske knap tæt allieret med klubben som Marca. Sport og Mundo Deportivo der begge kommer fra Barcalona er ikke overraskende pro Barca. Imidlertid er der i Spanien flere Real Madrid fans end Barcelona fans. En grund hertil er at Real Madrid har været en større klub igennem længere tid end Barcelona. En anden grund er at Real Madrid er Spanien’s klub og FC Barcelona er katalonien’s klub. På det politiske plan er der flere sympatisører med Spanien end der er med regionen Katalonien.
En anden grund er den som Marca selv nævner i artiklen om udviklingen i salgstal i sportspressen i Spanien.
Nemlig at Marca bringer de seneste nyheder først. Qua klubben’s gode forhold til Real Madrid er Marca tit den første til at få nyheder. Desuden får Marca som regel eneret til at bringe eksklusive interviews med nye spillere og trænere. Marca var således den første avis til at interviewe Cristiano Ronaldo efter han havde skrevet kontrakt med Real Madrid. Marca var det første medium til at interviewe Kaka efter Confederations Cup. Marca var de første til at interviewe den nye Real Madrid træner Pellegrini.
Da sportsbranchen lever af blockbusters – altså de store stjerner og de store klubber ja så er det yderst vigtigt at man kan bygge sit produkt op omkring en klub som Real Madrid. Hvis man havde haft eksklusiv adgang til Atletico Madrid ville det ikke have givet den samme mulighed for at lave en sportsavis der dækker bredt men som starter og slutter med den minitiuøse dækning af Real Madrid. Real Madrid er blikfanget og trækplasteret der driver værket.
Når man ser på den flotte salgsfremgang skal det nok ses i samme lys. At det primært er Ronaldo og Kaka og den øgede interesse det nye Real Madrid Galaktikos projekt har udløst der har sørget for det øgede avissalg.

Tags: , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: