Interview med Kaka’ | del II

Interview:
Hermed bringes anden del med Real Madrid spilleren Kaka’ fra Brasilien. Interviewet stammer fra sportavisen Marca og blev bragt d. 20 oktober 2010.

Spørgsmål: Ville du skrive under på en Champions League finale mod FC Barcelona og en VM finale for Brasilien mod Spanien ?
Svar: Lige på stedet! Det vigtigste for et hold og for en hvilken som helst fodboldspiller er at spille finalerne, i de kampe hvor man vinder titler.
Spørgsmål: Hvor meget afhænger Real Madrid af Cristiano Ronaldo ?
Svar: Cristiano er en stor spiller. Det er en spiller der er nødvendig på dette hold og i dette projekt. Men Real Madrid kan ikke være afhængig af hverken Cristiano , eller Kaka eller Xabi eller nogen som helst anden. En så stor klub som Real Madrid kan ikke være afhængig af en enkelt spiller.
Spørgsmål: Holdet kan heller ikke være afhængig af Kaka selvom holdet mange gange rent faktisk har været afhængig af Kaka ?
Svar: Heller ikke! Man bliver nødt til at lave et hold der spiller efter hukommelsen for at en spiller der træder ind på holdet kan gøre det lige så godt som ham der forlader banen eller klubben i det hele taget.
Spørgsmål: Overraskede det dig at du startede på bænken mod Valladolid ?
Svar: Vel .. For mig at se er rotationerne vigtige selvom jeg gerne vil spille hver gang fordi det er det jeg bedst kan li’. Men på et hold som Real Madrid er det nødvendigt at alle føler sig som del af holdet. Men det er klart at jeg ønsker at spille hver gang. Desuden er det ikke let at spille med maksimal kvalitet efter en så lang rejse på 10-12 timer. Fra tid til anden er det nødvendigt at slappe af selvom vi ikke bryder os om dette.
Spørgsmål: Hvilken reflektion er der i omklædningsrummet angående holdet’s spil ?
Svar: At vi bliver nødt til at forbedre os. Dette er den overvejelse som alle spillere i omklædningsrummet er kommet frem til. Sejrene kan ikke skjule vores fejl – vi har alle sammen den ide at vi gerne vil forbedre vores spil. Vi bliver nødt til at lave nogle spillemønstre der kommer automatisk men for at komme frem til dette mangler vi endnu lidt tid.
Spørgsmål: Og hvilken tidshorizont har I lavet for at nå frem til dette ? Kampen mod Barcelona på Camp Nou i slutningen af November ?
Svar: Jeg ved det ikke. Der mangler tid.
Spørgsmål: Men der er ikke megen tid at løbe på.
Svar: Ja, men med tiden kommer vi til at spille efter hukommelsen. Helt sikkert. Det vigtige er at i øjeblikket har vi spillere der kan gøre forskellen på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af en kamp. Men når de store kampe kommer er jeg sikker på at vi så vil være også et godt hold.
Spørgsmål: Men hvad er det for en stil helt præcist som Real Madrid søger ?
Svar: En mere direkte spillestil. Vi arbejder på at blive et hold der spiller meget direkte og agressivt som gør stor skade og som skræmmer modstanderne. Logisk nok bliver man nødt til at følge spillet i løbet af en kamp og så bestemme om vi skal være mere eller mindre boldbesiddende. Men ideen er at køre hårdt på fra start. Med tiden er jeg sikker på at vi nok skal lykkes med denne plan.
Spørgsmål: Overrasker det dig den megen kritik som medierne har rejst overfor Pellegrini på trods af at man har scoret mange mål i Champions League og kun er 1 point efter FC Barcelona ?
Svar: Ja det overrasker mig ærligt talt en smule. Jeg tror at Spanien er anderledes end andre lande hvad det angår fordi der her er aviser der bringer 10-15 sider dagligt kun om Real Madrid. Det skaber et stort pres men det er også noget af det der gør Real Madrid til den store klub den er.
Spørgsmål: Overrasker det dig at man tvivler så meget på Pellegrini ?
Svar: En smule ja. Fordi det er ikke tidspunktet nu til at kritisere. Man kan godt tabe en kamp til Sevilla der spillede en stor kamp. Jeg synes ikke at kritikken er retfærdig.
Spørgsmål: Er Pellegrini nervøs over den kritik han har modtaget ?
Svar: Nej. Han arbejder videre som han altid har gjort. Og holdet har reageret godt på trods af kritikken.
Spørgsmål: Hvad har overrasket dig ved Real Madrid ?
Svar: Storheden. Jeg forestillede mig at Real Madrid var en stor klub men nu da jeg er indenfor kan jeg sige at det er en meget meget vigtig klub. Ikke kun i Spanien. Jeg taler på globalt plan. Da vi var på tur i USA som del af sæsonforbedrelserne var det helt utroligt. Alle de byer vi besøgte var på benene til vores besøg. I virkeligheden er det sådan at Real Madrid er en langt større klub end det jeg forestillede mig.
Spørgsmål: Hvad er dit indtryk af den spanske liga ?
Svar: Jeg synes utroligt godt om ligaen fordi alle holdene gerne vil spille fodbold. Alle holdene forsøger at spille flot fodbold og det synes jeg er positivt.
Spørgsmål: Ligaen bliver afgjort mellem kun 2 hold ?
Svar: Nej. Det tror jeg ikke. Jeg tror også at hold som Sevilla og Valencia kan være med fremme. Sæsonen er meget lang og alle hold kan bring en i problemer.
Spørgsmål: Hvordan kan man stoppe FC Barcelona ?
Svar: Intet hold i verden er uovervindeligt. Hverken Real Madrid eller FC Barcelona. Vi vil forberede os meget nøje til denne kamp men vi vil helt sikkert gå på banen for at spille offensivt (tu a tu). Vi har et hold der kan vinde mod en hvilken som helst modstander.
Spørgsmål: Er Real Madrid et bedre hold end FC Barcelona ?
Svar: Det er et spørgsmål om opfattelse. For mig at se er Real Madrid muligvis bedre end FC Barcelona. For andre kan det være Barca. Vi spillere behøver ikke have en mening om sådanne ting. I det mindste så udtaler jeg mig ikke personligt om sådanne ting. Det er et tema for journalisterne i deres arbejde.
Spørgsmål: Er det irriterende konstant at høre at Barca spiller bedre end Madrid ?
Svar: Ikke for mig. Sammenligningerne er normale. Som Barca – Madrid , Cristiano – Messi etc. Sådan er Jeres arbejde og det respekterer vi. Men for mig generer sådanne sammenligninger mig ikke.
Spørgsmål: Hvis det ikke generer dig – svar på spørgsmålet: Cristiano eller Messi ?
Svar: (griner) Det er to fantastiske spillere og de er kompatible. Og jeg også sammen med de to.
Spørgsmål: Kaka, Cristiano, Messi. De tre bør være med i debatten ?
Svar: Det ville være helt fantastisk at spille på samme hold, ikke sandt ? Hvis Messi havde lyst til at komme her .. Men det er en smule vanskeligt (griner).
Spørgsmål: Men hvem er den bedste ?
Svar: Det bedste ville være at spille sammen.

Kaka modtager prisen Marca Leyenda

tredje del følger senere…………

Tags: , ,

Skriv et svar

