Cristiano Ronaldo bog – uddrag fra side 152

Uddrag:
Afsnitter herunder er taget fra Ronaldo’s selvbiografi “Momentos” (øjeblikke), der første gang udkom på portugisisk i år 2007.

Momentos Cristiano Ronaldo uddrag

Driblinger, frispark og mål.
Jeg er ikke perfektionist men jeg kan godt li’ følelsen af at jeg gør tingene godt. Men vigtigere endnu så føler jeg en uendelig nødvendighed af at lære, at forbedre mig, at udvikle mig. Ikke blot for at glæde træneren og fansene men også for at føle mig tilfreds med mig selv. Jeg er overbevist om at der ikke findes grænser for hvor meget man kan lære og at man aldrig bør stoppe med at lære nyt uanset ens alder.
Evolutionen er en del af den daglige orden og angår alle dele af det liv at være et menneske. Hvad angår mig personligt kunne jeg godt tænke mig at modnes yderligere som spiller. Jeg ønsker at opnå erfaring og mere viden. Alle personer kan blive bedre end de er i øjeblikket. Jeg ved at jeg kan blive bedre. Derfor forsøger jeg at lære mere og mere og at omsætte i praksis hvad jeg har lært år efter år.
For eksempel vil jeg kunne lære at udtrykke mig bedre på engelsk (spansk) og jeg ville også kunne lære at tale fransk. Indenfor min profession kan jeg score flere mål og give flere målgivende afleveringer. De mål jeg har scoret er resultatet af selvsikkerheden som jeg forsøger at forøge hver eneste dag.
De faktum at jeg nu lykkes med at komme med ind i straffesparksfeltet hyppigere kan man også anse for at være del af de fremskridt jeg har gjort. Min glæde ved at tage frispark for eksempel kom udaf min egen vedholdenhed mens jeg endnu var et barn og begyndte at spille fodbold: jeg begyndte at forsøge på eget initiativ fra tid til anden at øve frispark og jeg lagde mærke til at jeg ville kunne blive god til dette og således begyndte trænerne at opmuntre mig endnu mere til at øve disse situationer.
Normalt efter hver træning bliver jeg på træningsbanen for at øve skud på mål med megen vedblivenhed og altid med fokus på at forbedre teknikken i hver eneste ene bevægelse jeg gør. Jeg har forsat med at arbejde med dette aspekt såvel i Sporting Lissabon som i Manchester United.
Hver fodboldspiller har sin helt egen stil og således har jeg også min egen stil. Takket være et enormt stykke arbejde og min søgen efter perfektionen har jeg en hel egenartig teknik i forbindelse med at tage frispark. “Hemmeligheden ?” Nej, den vil jeg ikke afsløre her fordi det ville give modstanderne en stor fordel. Det eneste jeg kan sige er at hvad enten man lykkes med sparket eller det mislykkes ja det er direkte relateret til kroppens position, måden man løber til bolden på og i måden som fødderne er placeret.
……… Fortsættes senere fra side 158.

Tags: , , ,

Skriv et svar

