Real Madrid’s værdi som brand | Real Madrid brand value

Branche nyt:
Konsulentfirmaet Interbrand der er specialiseret i at hjælpe brands med at maksimere der værdi og som er kendt for at lave en årlig opgørelse sammen med Businessweek over de 100 største brands i verden, laver også nationale eller regionale analyser og har netop publiceret en ranking over de 100 største brands i Spanien:
Interbrand’s 100 største brands i Spanien for år 2009

Brand Real Madrid | Real Madrid brand værdi

Både Real Madrid og FC Barcelona er med på listen.
Real Madrid er nummer 19 med en estimeret værdi på 307€ millioner Euros. Op med 2,1% fra år 2008. FC Barcelona er nummer 23 på listen med en estimeret brand værdi på 281€ millioner Euros op hele 21% iforhold til år 2008.

Brand Barca | FC Barcelona brand værdi

Fodboldklubberne er ikke så langt oppe på listen hvis det drejer sig om omsætning alene men når det drejer sig om estimere værdien af brandet og hvor meget brandet betyder for omsætning og indtjening ja så er fodboldklubberne foran virksomheder med langt større omsætning.
Om Real Madrid lyder vurderingen:
Real Madrid fastholder sin position som verdens rigeste klub (ifølge Deloitte’s MoneyLeague der er en liste over indtjeningen i de 20 største fodboldklubber i verden) men virker en smule træt i kanten. Man har fortsat stor succes med at genere indtægter både fra sponsorater, TV kontrakter, udnyttelsen af spillere’s images og indtægter fra Estadio Santiago Bernabeu: stadion rundtur (Madrid’s næstmest besøgte museum efter el Prado er museet på Bernabeu), entre indtægter , virksomheds VIP bokse, restauranter , merchandise salg mv.
Imidlertid virker det tiltagende svært at blive ved med at opretholde en forestilling om klubben som “verdens største” med det ledelsesmæssige kaos og de manglende resultater på grønsværen. Da studiet dækker hele år 2009 er dette måske mest gældende for første del af år 2009. Fordi efterfølgende bliver trods alt langt nogle forhåbninger ind om at tingene trods alt ikke går helt så skidt. Med den nye ledelse på plads efter præsidentvalget i juni 2009 og med indkøbene af Kaka, Ronaldo med videre er der gode muligheder for at kunne styrke det globale aspekt af brand Real Madrid måske især iforhold til de asiatiske lande.
Mange europæiske klubber ser de største vækst perspektiver i forhold til Asien da man her har den største økonomiske vækst og samtidigt ikke har en lang hjemmegroet tradition for professionel sport. Det kan imidlertid være svært at opsætte popularitet til omsætning og de europæiske klubber tjener således langt de fleste penge på hjemmemarkedet eller i Champions League. Men i forhold til TV kontrakter og i forbindelse med sponsorkontrakter for globale firmaer ja så kan en global fanbase også have værdi.
Real Madrid så således en kraftig stigning i popularitet i Asien efter at Beckham kom til klubben i år 2003. Man håber at de nye superstjerner der senest er ankommet til Bernabeu her primært Ronaldo kan gøre det samme. Men vigtigst af alt , at de nye stjerner bidrager til at Real Madrid vinder titler. Fodbold er trods alt en sport og uden resultater på banen kommer alle dele af en fodboldklubs indtægter til at lide.

Tags: , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: