Interview med Diego Maradona | Maradona i Madrid

Interview:
Interview i Madrid med Diego Maradona i forbindelse med Argentina’s kamp mod Spanien i november 2009.
Interview’et blev bragt i sportsavisen Marca d. 14 november 2009.

Spg: Lad’ os begynde med en smule “national politik” hvordan så du Real Madrid i kampen mod Alcorcon på Bernabeu hvor du var tilstede live på stadion ?
Sv: For at være helt ærlig så synes jeg de var dårlige. Jeg synes de spillede dårligt ligesom alle andre også mente. Uden ideer og med en ide om at score mål nummer 2 før de havde scoret mål nummer 1. Men det er det et 4-0 nederlag fører med sig; pessimisme og nervøsitet. 4-0 kampen i det første møde var noget helt utroligt – en kamp som jeg så i fjernsynet i Argentina.
Spg: Hvem er skyld i denne katastrofe i følge dig ?
Sv: Man bliver nødt til at give Pellegrini tid. Tid til at kan sætte sin store viden i arbejde fordi jeg synes at han er en god træner. Jeg kender ham fra tidligere fra hans tid i River og San Lorenzo og man skal huske på at han kommet til klubben for nylig. Det som Real Madrid viste imod Alcorcon må have hjulpet med til at komme frem til hvilke 11 der skal starte på banen fordi spillerne har han. Gode spillere og mange.
Spg: Anser du Pellegrini for at være en god træner – for at være blandt de 10 bedste i verden ?
Sv: Jeg ville sige at han er en god træner. Som jeg sagde før så kender jeg ham ikke blot fra nutiden men også fra førhen. I River gjorde han ikke det store væsen af sig men i Villarreal gjorde han en stor karriere. Der havde han tid. Problemet er at i Real Madrid er der ikke denne tid. Det er det helt store problem. I Villarreal kunne han tillade sig den luksus at begynde sæsonen dårligt for derfor at justere tingene lave sit hold og fortsætte med støtte fra fans og ledelse. I Real Madrid er dette ikke muligt. Tiden bliver afkortet, man bliver ikke tilgivet noget som helst og mindst af alt at blive slået ud af pokalturneringen af et 3. divisions hold. Og dette får en til at lave om på en masse ting.
Spg: Hvad tænker du på helt konkret i denne sammenhæng ?
Sv: Generelt set. Manuel bliver nødt til at finde svar på en masse problemer som man så i kampen mod Alcorcon.
Spg: Lige her og nu. Real Madrid har formaet til at kæmpe med om Champions League og Ligaen overfor FC Barcelona ?
Sv: Helt ærligt så nej. Jeg siger det jeg føler og Barca er et hold hvor hver enkelt spiller ved helt præcist hvad der hans rolle og hvad han skal gøre. De spiller efter hukommelsen og det Real Madrid hold jeg så i pokalturneringen efterlod mig med megen tvivl. Spillerne på banen vidste ikke hvad de skulle. Med dette ønsker jeg ikke at man fortolker det som en syrlig kritik eller at jeg skal give andre gode råd. Jeg siger kun det jeg ser og jeg udtaler mig udelukkende om det fodboldmæssige aspekt.
Spg: Hvordan forudser du så at den spanske liga kommer til at forløbe ?
Sv: Jeg ønsker Pellegrini det bedste men jeg tror at Guardiola kan sove roligt. Han har et sammenspillet hold og han har en superstjerne over det fantastiske kollektiv. Her refererer jeg mig til Messi. Og desuden så er Cristiano Ronaldo skadet i Real Madrid. Det er en meget stor fordel for Barca. Desuden synes jeg og tænker jeg at Barca i øjeblikket er det bedste hold i verden uden nogen som helst tvivl.
Spg: Som du rigtigt nok siger så mangler Madrid Ronaldo. Ville tingene se anderledes ud med ham på banen ? Hvis han er tilbage d. 29 november i kampen mod Barca vil MADRID kunne vinde kampen ?
Sv: Med Cristiano på holdet kan Real Madrid opnå et result men Barca er langt stærkere som et hold. Holdet er ikke afhængig af individuelle præstationer. Messi er langt mere involveret i spillet hos Barca end Cristiano hos Madrid. Og Pellegrini har endnu dette store stykke arbejde foran sig.
Spg: Raul er en tilbagevendende debat i Spanien. I tidligere interviews med Marca har du altid udtrykt din beundring for “nummer 7”. Har du stadigvæk den her i hans efterår af karrieren ?
Sv: Sevlfølgelig. Raul er en stor spiller. Årene går og han bliver ved med score mål uanset hvem der ellers kommer til klubben. Han har været stamspiller hos alle trænerne i Real Madrid og jeg beundrer hans stabilitet hans ønske om at fortsætte i eliten i gennem så mange år. Og vi taler ikke om et hvilket som helst hold. Vi taler om Real Madrid og det slid som dette fører med sig. Jeg håber at spanierne tager dette med i betragtning og sætter pris på det de har. Jeg er sikker på at når han engang trækker sig tilbage så vil man huske tilbage på alt det gode som Raul gjorde.
Spg: Selvom om det måske kan lyde som en provokation at spørge en argentiner om dette. Hvem er bedst Messi eller Cristiano ? I Spanien har dette udviklet sig hvad der nærmest minder om en national debat.
Sv: Jeg ville gerne have begge spillere på mit hold. Dette er uden nogen som helst tvivl. Jeg synes at Cristiano har lavet nogle fantastiske ting i Manchester United som fortjener al respekt men oprigtigt talt ser jeg Leo endnu i fuld udvikling i sin karriere som værende mere afgørende. Han tager bolden med sig klæbet til foden.
Spg: ser du stor forskel mellem de 2 ?
Sv: Måske er det eneste aspekt hvor Ronaldo har en fordel i forhold til Leo er i sparket, i afslutningen på mål. Men Messi i dag er mere end Ronaldo. Det jeg be’r om til Gud i øjeblikket er at det går Ronaldo godt med sin skade og at han kommer hurtigt tilbage på banen og at han bliver ved at spille som indtil nu. Dermed vil vi alle kunne komme til at nyde hans spil endnu engang.
Spg: Og her til sidst. Hvordan ser du dig selv i forbindelse med VM. Hvad er din personlige føling og den kollektive følelse her få måneder inden det store møde går igang?
Sv: Jeg har det fint. Jeg har overvundet et hav af forhindringer som jeg havde foran mig inden jeg kunne komme til at styre landsholdet for mit land og nu med hjælp af drengene vil vi forsøge at opnå drømmen om VM. Det er en kompleks turnering som afhænger af et hav af detaljer – men det kan lykkes.

Tags: ,

Skriv et svar

