Cristiano Ronaldo interview del I | tilbagekig efter første halvdel af sæsonen 09/10

Interview:
I august måned 2009 før starten på sæsonen 2009/10 afgav Cristiano Ronaldo et stort interview til avisen El Pais der blev bragt i søndagsudgaven d. 30/8-09. Her bliver der set frem mod sæsonen 2009/10 og vi bringer her dele af dette interview og man kan så sammenligne forventningerne med hvad der rent faktisk er sket indtil videre i sæsonen.

Forord:
En mor dedikeret til Ronald Reegan navngav ham Ronaldo. Men han blev ikke politiker men derimod fodboldspiller. Og han blev god , meget god. Så god at han har kostet næsten 100 mio Euros. Stjernen hos Real Madrid ser sig selv som en meget normal person men en som laver andre ting end normale mennesker. Kun det.
Et interview af Jose Samano og med fotos af Cristobal Manuel. Interview’et finder sted på Real Madrid’s træningsanlæg i Valdebebas i det nordlige Madrid.
Spg: Har de forklaret dig hvad de 4 tårne (skyskrapere) i horizonten betyder ?
Sv: Ja, det er tårnene af præsidenten for Figo, Zidane, Ronaldo og Beckham.
Spg: Tynger disse tårne og Real Madrid’s historie eller med så megen virak omkring dig der er ikke noget der kan bekymre dig.
Sv: Hver person har sin tid. Alle de der er gået igennem her har efterladt deres mærke. Mit ansvar er at gøre det samme eller endnu bedre – efterlade en smuk side med minder og gøre det bedst muligt.
Spg: Du vækker megen beundring og megen misundelse. Er det let at leve hver dag vidende om at man er Cristiano Ronaldo ?
Sv: ja, ja jeg er vant til dette liv og der er tid til det hele. Der er øjeblikke til at koncentrere sig om fodbolden, til at gå ud og til at være sammen med familien. Jeg er vant til denne rytme og jeg føler mig utroligt vel tilpas med at være den jeg er. Det er helt sikkert at det ikke altid er let men sådan er mit liv og jeg er yderst tilfreds med dette.
Spg: kom nu – vil det sige at den private person Cristiano lever godt sammen med den offentlige person Cristiano ?
Sv: he , he ja de to er kompatible vi er rigtigt gode venner.
Spg: Og hvordan bærer du det at du er næsten 100 mio Euros værd og at du må høre på hver eneste ene dag hvordan fodboldspillerne er yderst priviligerede nærmest forkælede ?
Sv: Der vil altid være nogen for og andre imod. Livet er altid sådan. Hvis ikke alle bryder sig om Gud ja så vil heller ikke alle synes om mig. Det er helt normalt. Jeg forstår og jeg respekterer andres meninger men mange gange ja så deler jeg ikke synspunkterne. Jeg er helt rolig. Dette er en stor klub og jeg vil demonstrere overfor mig selv, overfor min familie, overfor de folk der godt kan li’ mig og de folk der hentede mig til klubben at jeg er disse pengen værd. Jeg har ikke yderligere at tilføje kun at arbejde hårdt.
Spg: Du synes ikke at fodbolden har degenereret ? Mange mener at det man betaler fodboldspillerne er helt absurd.
Sv: Nej det synes jeg ikke. Jeg synes det er helt rigtigt. Tingene er nu engang sådan her.
Spg: Ville det være en god ide at sætte en øvre grænse for overgangssummer ?
Sv: Hvad ? ah nej , nej – om sådanne ting udtaler jeg mig ikke. Hver og en får som han fortjener.
Spg: Er du bevidst om at din verden måske er uvirkelig og at udenfor denne bobble er der en planet jorden ?
Sv: Jeg har levet i den virkelige verden. I mit hoved tænker jeg altid at jeg er en normal person – en helt normal der person der laver nogle andre ting – kun dette. Vi spillere ved at vi har en profession som giver os nogle meget smukke ting men også et stort ansvar. Vi er tvunget til altid at vinde, der er et meget stort pres. Men vi er professionelle og vi er vant hertil.
Spg: Er du bekymret over dette image noget løssluppen som mange forbinder dig med ? Er du bange for at dit image er forbundet med noget der angår dit private liv og ikke din optræden som fodboldspiller?
Sv: Jeg forsøger at optræde korrekt på og udenfor banen selvom jeg godt ved at pga mange forskellige ting er det ikke altid let. Jeg forsøger at give et godt image især overfor børnene da det er meget vigtigt for mig at de vokser op med gode forbilleder. Jeg har nevøer og hvis jeg en dag selv får børn vil jeg gerne have at de vokser op med den følelse at de mennesker de godt kan li’ også er gode forbilleder for dem.
Spg: Det er altså børnene og næste generation du er mest optaget af ?
Sv: Ja, de er fremtiden. Hvad vil der ske når vi ikke er her længere og det er dem der er tilbage? Det er vigtigt at de har de rette værdier.
Spg: Hvad er der tilbage af den lille dreng der startede med at sparke til bolden i Andorinha fra Funchal ?
Sv: Der er gået mange år siden da men det var en meget smuk oplevelse. Min vej indtil videre har været utrolig god, jeg har kendt mange gode mennesker som har hjulpet mig til at kommer dertil hvor jeg er i dag såvel i Andorinha , som i el Nacional som i Sporting Lissabon. Jeg har meget at takke dem for. Det har ikke været let at komme så langt.
Spg: Og det at du var udset til at skulle blive politiker, hvis det ellers er korrekt som jeg har forstået det at det var din fars hengivenhed for Ronaldo Reegan der er skyld i dit mellemnavn. Hvem ville kunne få sig selv til at røbe overfor din far at det var en brasiliansk fodboldspiller der kom til at gøre dit navn kendt overalt.
Sv. ja ja ja. De opkaldte mig sådan på grund af Reegan. Men min mor’s rolle i dette var større end min far’s. De vidste ikke at der ville blive født en sådan Ronaldo i Brasilien. Hør, lige præcis i går talte vi om dette hjemme. Men jeg kan utroligt godt li’ mit navn – det er meget smukt.
Spg: Har du på noget tidspunkt interesseret dig for denne præsident’s historie ? og at opdage hvorfor din mor var så hengiven overfor ham ?
Sv: for at være helt ærlig så nej. Jeg ved meget godt hvem han var men det er kun mit navn der relaterer til ham og intet andet.
Anden del følger senere….

Tags: , , ,

Skriv et svar

