Interview med C. Ronaldo i El Pais – August 2009 – del II

Interview:
Andel del af interview med Cristiano Ronaldo afgivet til avisen El Pais umiddelbart inden sæsonstart 2009.

Spg: Var din barndom lige så svær som det bliver hævdet i nogle af dine biografier ?
Sv: Den var vanskelig men jeg manglede aldrig noget. Min mor og min far arbejdede hårdt for at vi ikke skulle mangle noget. Men det var ikke let for mig at rejse til Lissabon da jeg var 11 år gammel. Nej, det var ikke let at rejse fra Madeira og at bo alene i en by som Lissabon. Jeg græd hver dag men jeg kunne godt li oplevelsen. Jeg lærte meget først og fremmest det at leve sammen med det konstante pres.
Spg: Du græder ikke længere ?
Sv: jo, jo jeg græder stadigvæk fra tid til anden. Nogle gange af glæde – andre gange af sorg når vi taber.
Spg: Og for noget der ikke har med fodbold at gøre ?
Sv: Ja også det en gang imellem. Men i dag griner jeg langt mere end jeg græder.
Spg: Nu da du har nævnt din familie. Er der nogen i din nærmeste omkreds så gør at du kommer ned til jorden hver dag som får dig til have fødderne plantet fast på jorden ?
Sv: Mange, mange mennesker. Jeg er opgivet af mange gode mennesker som tager sig meget af disse aspekter. Der er også folk i klubben der hjælper de nyligt ankomne og dette giver mig stabilitet og derfor føler jeg mig vel tilpas rent psykologisk.
Spg: Jeg har talt med mange af dine venner og kollegaer. Det første de siger overrasker mig noget: han er meget normal.
Sv: Dem der kender mig ved meget vel hvordan jeg er. Mange gange er jeg blevet lidt ked af alt det der siges om mig men de der lever sammen med mig ved at jeg er en ærlig person med kun et ansigt. Det er det der glæder mig mest.
Spg: Kom nu , vil det sig at du er helt lige glad med det ry og omdømme du har “afbrydes”
Sv: Det betyder noget for mig – selvfølgelig betyder det noget for mig hvad folk synes om mig. Jeg er en ærlig person intet mere. Jeg respekterer det de siger om mig men mange gange er jeg uenig. De siger ting om Cristiano der ikke passer. Men til konklusion sådan er livet nu engang og man bliver nødt til at fortsætte fremad.
Spg: Hvad mener du om den kulørte presse ?
Sv: Det er en helt normal situation. For at tjene penge er der folk der bliver nødt til at opfinde løgne, rejse konflikter der ikke eksisterer. Jeg er vant til dette og jeg ved hvordan jeg lever med dette men det er ikke altid let for mig. Jeg tager med i betragtning at bag mig har jeg en familie og folk der elsker mig og som ikke bryder sig om disse ting og som ikke bryder sig om at skulle leve med disse. De sidste 4-5 år har det været på den måde.
Spg: Men uanset hvad så bliver du vel ved med at være en ekstremt priviligeret dreng på 24 år der godt kan li at more sig lidt en gang imellem.
Sv: For langt den største del af folk er jeg ikke en ung mand men derimod en person der altid skal gøre tingene godt og hvis han laver noget skidt ja så “slår de dig ihjel”. Men hvad sådan er livet nu engang med dets gode ting og de dårlige. Hvad kan vi gøre ved dette ? Jeg har imidlertid vænnet mig helt og aldeles til dette.
Spg: Er det muligt at være CR9 og så at savne noget at mangle noget i tilværelsen ?
Sv: Tja, små ting som jeg var vant til at gøre førhen og som jeg ikke kan gøre længere. Noget omkring privetlivet. For eksempel at gå hen i et storcenter på indkøb , gå i biografen , gå en tur eller gå til stranden.
Spg: Hvis du var fortsat i Andorinha eller hvis du kom til at spille i Hull City så ville der ikke være problemer ?
Sv: Klart, klart. Jeg er godt klar over at ved at være kommet dertil hvor jeg er og efter at have vundet det jeg har vundet så har jeg et andet liv. Men det ændrer ikke ved at jeg nogen gange godt kan savne disse små ting i tilværelsen.
Spg: Når man gennemgår din fodboldmæssige biografi er det helt usædvaneligt at man kan konstatere at alt der er sket er sket på den store scene. Lad os se: Da du var en lille dreng sloges de 2 store klubber på Madeira Nacional og Maritimo om dig. Du debuterede for Sporting Lissabon i hverken mere eller mindre end i en Champions League kamp mod Inter. Din debut på landsholdet var heller ikke ved at afløse en hvem som helst. Du blev indskiftet istedet for Luis Figo i en landskamp mod Kazaksthan. Manchester United betalte 18 millioner Euros for at du kunne afløse deres store ikon David Beckham. Og dette år skrev du så kontrakt med Real Madrid…
Sv: Jeg er altid blevet pålagt er stort ansvar ligefra jeg var helt ung. Det var svært men det gav mig en enorm står tilfredsstillelse at folk havde så stor tillid til mig. Dette gav mig stor styrke. Mit liv har altid været en stor udfordring. Jeg forbereder mig altid på at vinder. Jeg er en vinder type jeg elsker at vinde og sådan vil jeg fortsætte. Lige gyldigt hvor jeg spiller ønsker jeg at vinde.

3. del følger senere …..

Tags: ,

Skriv et svar

