Cristiano Ronaldo interview del III

Interview:

Hermed bringes tredje del af interview med Cristiano Ronaldo første gang bragt i El Pais 30/8 2009.

Spg: Det bemærker man fordi du udstråler en stærk individualisme såvel på som udenfor banen. Måske fordi du lige fra du var lille blevet stillet overfor store udfordringer helt alene.
Sv: Jeg ser mig nu ikke så individualistisk den dag i dag – nej jeg synes rent faktisk ikke at det er sandt. Da jeg var yngere ja fordi jeg tog mange store beslutninger og nogle var gode og andre ikke. Nu er jeg mere moden efter at have fundet så mange ting såvel individuelt og med holdet har jeg andet perspektiv på det at spille bedre i forhold til at tage en hvilken som helst beslutning. Men, vel jeg er ikke perfekt og jeg har mange ting at lære endnu og klart nok så lærer jeg hele tiden nyt. Jeg skal vide hvornår jeg skal spille bolden og hvornår jeg skal gå selv.
Spg: Du kan godt li’ at jonglere med bolden alene sågar når du er i stuen i dit hus.
Sv: Ja det kan jeg godt li’, det kan jeg godt li’. Når vi afslutter træningen eller når jeg er i styrkerummet kan jeg godt li’ at have en eller anden som jeg kan spille med og lave tricks med bolden. Her som i Manchester er der nogle af drengene der godt kan li’ dette. Og i mit hus eftersom mine nevøer ikke bryder sig om fodbold …
Spg: Hvad siger du ??
Sv: Ja jeg ved godt at det lyder underligt men mine nevøer bryder sig ikke om fodbold. Og jeg ved ikke hvor ikke.. Vel, ikke alle kan blive fodboldspillere. Og derfor hvis der bliver spillet bold ja så er det mig der spiller alene.
Spg: Du har netop refereret til styrkerummet. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din besættelse af at løfte vægte og at kultivere denne skulptur af en krop. Gør du det for det æstetiske eller er det virkelig nødvendigt for at kunne spille fodbold ? eftersom det ikke var det for nogle af de største spillere gennem tiderne.
Sv: Det er ikke rigtigt at jeg skulle være besat af dette. Da jeg var yngre ja men ikke nu. Med det program vi har har jeg heller ikke megen tid til at gå i styrkerummet. Og selvfølgelig er det nødvendigt for at kunne spille fodbold men også for ens selv-respekt for at være mere tilfreds med en selv. I fodbold er der utroligt megen kontakt og man er nødt til at være forberedt herpå.
Spg: Hvornår havde du fornemmelsen af at du endelige ville kunne skrive under med Real Madrid ?
Sv: Jeg vidste det ikke før for kort tid siden da det blev bestemt for blot lidt over en måned siden. I Manchester blev der talt meget herom men ikke mere end løs snak.
Spg: Er det rigtigt at du havde underskrevet en forhåndskontrakt med Ramon Calderon, den forrige præsident ?
Sv: Nej, dette er ikke sandt.
Spg: Nej ?
Sv: Nej
Spg: Florentino Perez udover pengene brugte han noget andet middel for at overtale dig ?
Sv: Han er en meget intelligent person. For at have været i stand til at ændre så mange ting her er det nødvendigt at være meget intelligent. Man bliver nødt til at respektere ham for alt det han har gjort.
Spg: Fik han dig til at skrive noget i en serviet som det skete i sin tid med Zidane ?
Sv: MMM – det husker jeg ikke så godt. Han gav mig 2 gaver.
Spg: Er det muligt at få at vide hvilke gaver disse var ?
Sv: Et ur og en figur der forestiller Cibeles springvandet.
Spg: Før du skrev under eller først bagefter ?
Sv: Efter .. men jeg har endnu ikke fået dem tilbage.
Spg: Jeg forstår ikke helt …
Sv: Det var lige før jeg blev præsenteret på Bernabeu. Han sagde til mig. Denne her er til dig. Da sceancen var ovre glemte han at give mig den. Men jeg har tænkt mig at be’ om at få den tilbage – ha ha ha.
Spg: Når vi nu snakker så meget om fodbold hvilken slags fodbold kan du godt li’ ?
Sv: Jeg kan godt li’ at vinde , vinde , vinde. Og hvis man kan dette ved at spille attraktiv fodbold sågar endnu bedre. Vi har et fantastisk godt hold og en god træner og således har vi alle ingredienserne for at kunne vinde og samtidigt spille attraktiv fodbold.
Spg: Ser du meget fodbold ?
Sv: en smule.
Spg: Hvilke hold har du beundret i den seneste tid for deres stil ?
Sv: Mange forskellige.
Spg: Barcelona for eksempel ?
Sv: Barca spiller vældig godt men også Atletico og Valencia i Spanien spiller man flot fodbold. I Premier League er holdene meget konkurrencemæssige men der har man en mere fysisk betonet spillestil mens det i Spanien primært er bolden der er i fokus. I slutningen af sæsonen kan det være man således har lidt flere kræfter.
Spg: Er du blevet overrasket over nogen af dine holdkammerater som du ikke kendte til før du kom til klubben?
Sv: Jeg kendte mere eller mindre noget til alle spillerne. Det jeg har bemærket er at der er høj kvalitet i truppen hvilket er godt for mig for at kunne blive ved med at lære og fortsætte med at vinde titler.
Spg: Hvem vil du give Guld bolden til ?
Sv: Det ved jeg ikke. Det er et spørgsmål som … Jeg har mange venner og hvis jeg siger den ene eller anden er der måske en der bliver fornærmet. De ved godt allesammen hvem jeg ville give den til.
Spg: Til en der hedder Messi måske … ? vinder af the triple.
Sv: Vel, hvorfor ikke ? det kunne godt være.
Spg: I finalen i Rom mod Barcelona så man dig meget irriteret til sidst.
Sv: Fordi vi tabte. Jeg har allerede sagt at jeg ikke bryder mig om at tabe. Og endnu mindre en Champions League finale. Det er normalt at jeg bliver sur i en sådan situation.
Spg: Hvordan er din relation med Alex Ferguson sluttet ?
Sv: Godt, meget godt. Han har været en fantastisk person for mig som har hjulpet mig utroligt meget og som jeg altid vil bære i mit hjerte.
Spg: I United spillede du samtidigt med Giggs og Scholes som har spillet i klubben lige fra ungdomstiden. I Real Madrid træffer du på Raul, Guti og Casillas. Der er stadigt færre fodboldspillere der identificerer sig på denne måde med deres klub. Kan pengene og følelserne følges ad ?
Sv: Nej, uafhængigt af om en fodboldspiller har været 15-20 år i den samme klub eller ej er jeg sikker på at enhver fodboldspiller giver alt hvad han har for sin klub. Mig selv for at tage et eksempel jeg gav altid alt for United og jeg vil gøre det samme for Real Madrid hvor jeg har tænkt mig at gøre alt for at vinde titler. De spillere der vokser op i den samme klub hvor de afslutter karrieren har megen merito og fortjener anerkendelse. Men det er meget svært at gøre dette i dag.
Spg: Ved du mange referencer der er til dig i Google ?
Sv: Nej, ingen ide.
Spg: 20 millioner og 800 tusinde.
Sv: wow mange!
Spg: Bare tag det roligt! Barack Obama har 81 millioner.
Sv: Men det er Obama. Men hvad jeg er ikke så langt efter. Men fortæl mig hvilken fodboldspiller har flest ?
Spg: Beckham går jeg udfra.
Sv: Og hvem kommer så derefter.
Spg: Jeg ved det ikke – det har jeg ikke undersøgt.
Sv: Nå , men 20 millioner det er ikke så dårligt endda. Det motiverer mig meget når folk interesserer sig for mig.

Tags: , , ,

Skriv et svar

